Юридические услуги

Юрадреса

Юридические адреса

Юридические адреса в Киеве и области Продажа юридических адресов немассовой регистрации во всех районах г.Киева и Киевской области.



Публикации

Национальные нюансы развода с иностранцем

Национальные нюансы развода с иностранцем Что же касается процесса расторжения брака с участием граждан другой страны, то Украина имеет огромное количество договоров ...

Отзывы о юристах в каталоге

Отзывы о юристах в каталоге Отзывы про адвокатов, комментарии бывших клиентов помогают выбрать наиболее достойного защитника, а разбивка по городам помогает ...

Право расторгнуть брак между иностранцами ...

Право расторгнуть брак между иностранцами в Украине Довольно любопытный факт - в некоторых странах мира запрещено обращение своих граждан в судебные органы, если он постоянно ...



Новости

Из-за пьянства на рабочем месте милиционер поплатился .

Из-за пьянства на рабочем месте милиционер поплатился жизнью Прокуратурой города Киева начато уголовное производство по факту умышленного убийства милиционера, произошедшего накануне в одном из финучреждений Голосеевского района. Об этом сообщает пресс-служба ...

На Миколаївщині працівники ДАІ щоденно забезпечують ...

На Миколаївщині працівники ДАІ щоденно забезпечують безпеку на головній вулиці міста Щодня сотні людей виходять на головну вулицю міста Миколаєва, щоб приємно провести час, зустрітися з друзями або просто прогулятися й полюбуватися головною ялинкою Миколаївщини. Погода та наслідки ...

Евросуд уведомил власти РФ о двух жалобах по «делу ...

Евросуд уведомил власти РФ о двух жалобах по «делу Магнитского» Европейский суд по правам человека в Страсбурге уведомил власти РФ о двух жалобах по делу скончавшегося в столичном СИЗО аудитора фонда Hermitage Capital Сергея Магнитского, направив свои вопросы, ...

Про затвердження Звіту про результати діяльності Національної комісії, у 2012 році, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетикиНАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ

ПОСТАНОВА

  • 22.03.2013  № 282
  • Про затвердження Звіту про результати діяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, у 2012 році

    Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, ПОСТАНОВЛЯЄ:

    Затвердити Звіт про результати діяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, у 2012 році ( v0282862-13 ) (додається).

    Голова Комісії

    С. Тітенко

    ЗАТВЕРДЖЕНО Постанова НКРЕ 22.03.2013  № 282

    ЗВІТ про результати діяльності Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, у 2012 році

    ПЕРЕЛІК СКОРОЧЕНЬ

    АЕС — атомна електростанція;

    АМК — Антимонопольний комітет України;

    АСДТК — автоматизована система диспетчерсько-технологічного керування;

    АСКОЕ — автоматизована система комерційного обліку електричної енергії;

    ВДЕ — відновлювані джерела енергії;

    ВЕС — вітряна електростанція;

    ГАЕС — гідроакумулююча електростанція;

    ГЕС — гідроелектростанція;

    Держенергонагляд — Державний енергетичний нагляд за режимами споживання електричної і теплової енергії;

    Держпідприємництво України — Державна служба регуляторної політики та розвитку підприємництва;

    ДК — дочірня компанія;

    ДП "Енергоринок» — державне підприємство "Енергоринок»;

    ДП "НЕК "Укренерго" — Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго";

    ДП НАЕК "Енергоатом" — державне підприємство "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом";

    ДСТУ — Державний стандарт України;

    ДЧОРЕ — Договір між членами оптового ринку електричної енергії( n0001227-96 );

    ЄГТСУ — єдина газотранспортна система України;

    ЄЕС Російської Федерації — єдина енергетична система Російської Федерації;

    ЄС — Європейський союз;

    ЗМІ — Засоби масової інформації;

    ІКЦ — Інформаційно-консультаційний центр;

    КМУ — Кабінет Міністрів України;

    КУ — когенераційна установка;

    КХЗ — коксохімічний завод;

    ЛУЗОД — локальне устаткування збору і обробки даних;

    Мінекономрозвитку — Міністерство економічного розвитку і торгівлі України;

    Міненерговугілля — Міністерство енергетики та вугільної промисловості України;

    НБУ — Національний банк України;

    НЕК "Укренерго" — Національна енергетична компанія "Укренерго";

    НКРЕ — Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (до 23 листопада 2011 року — Національна комісія регулювання електроенергетики України);

    НТЦЕ — науково-технічний центр електроенергетики;

    ОЕС України — об'єднана енергетична система України;

    ОРЕ — оптовий ринок електричної енергії України;

    ОРЦ — оптова ринкова ціна;

    ПЕК — паливно-енергетичний комплекс;

    ПКЕЕ — правила користування електричною енергією ( z0417-96 );

    ПКЕЕН — правила користування електричною енергією населенням( 1357-99-п );

    ПНТ — постачальник електричної енергії за нерегульованим тарифом;

    ПРТ — постачальник електроенергії за регульованим тарифом;

    СЕС — сонячна електростанція;

    ТВЕ — технологічні витрати електроенергії в електричних мережах;

    ТЕС — теплова електростанція;

    ТЕЦ — теплоелектроцентраль;

    ТКЕ — теплокомуненерго;

    BSRRI (Black See Regional Regulatory Initiative) — Чорноморська регіональна ініціатива в сфері регулювання;

    CEER (Council of European Energy Regulators)- Рада европейських енергетичних регулюючих органів;

    CWG ECRB (Customers Working Group) — Робоча група з питань споживачів Ради органів регулювання Енергетичного Співтовариства;

    ECRB (Energy Community Regulatory Board)- Рада органів регулювання Енергетичного Співтовариства;

    ENPI (European Neighbourhood and Partnership Instrument)- Європейський інструмент сусідства та партнерства;

    ENTSO-E (European Network of Transmission System Operators for Electricity) — європейська мережа системних операторів передачі електроенергії;

    ERRA (Energy Regulators Regional Association) — Регіональна асоціація органів регулювання енергетики Центральної та Східної Європи;

    GWG ECRB (Gas Working Group) — Робоча група з питань газу Ради органів регулювання Енергетичного Співтовариства;

    INOGATE (INterstate Oil and GAs Transportation to Europe) — Міждержавне транспортування нафти і газу до Європи (програма міжнародного співробітництва в енергетичній сфері між Європейським Союзом, причорноморськими і прикаспійськими державами, а також сусідніми з ними країнами);

    NARUC (National Association of Regulatory Utility Commissioners)- Національна асоціація членів комісій з регулювання комунальних підприємств США;

    USAID (U.S. Agency for International Development)- агентство з міжнародного розвитку США;

    USEA (United States Energy Association) — Енергетична Асоціація США.

    1. КОРОТКА ІНФОРМАЦІЯ ПРО КОМІСІЮ ТА ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ

    На виконання Закону України "Про природні монополії" ( 1682-14 ) Указом Президента України від 23 листопада 2011 № 1059/2011( 1059/2011 ) "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики" було утворено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (НКРЕ, Комісія), на яку покладено завдання і функції, які виконувала Національна комісія регулювання електроенергетики України (утворена згідно з Указом Президента України від 8 грудня 1994 року № 738( 738/94 ) та ліквідована Указом Президента України від 23 листопада 2011 року № 1057/2011 ( 1057/2011 )).

    НКРЕ є органом державного регулювання діяльності в енергетиці, державним колегіальним органом, підпорядкованим Президенту України і підзвітним Верховній Раді України.

    У своїй діяльності НКРЕ керується Конституцією України ( 254к/96-ВР ), Законами України "Про природні монополії"( 1682-14 ), "Про електроенергетику"( 575/97-ВР ), "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" ( 1775-14 ), "Про нафту і газ"( 2665-14 ), "Про теплопостачання"( 2633-15 ), "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу"( 2509-15 ), "Про засади функціонування ринку природного газу" ( 2467-17 ) та іншими нормативно-правовими актами.

    Діяльність НКРЕ спрямована на виконання основних завдань, визначених Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики( 1059/2011 ), затвердженим Указом Президента України від 23 листопада 2011 № 1059/2011, зокрема:

    державне регулювання діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках, у сферах електроенергетики, теплопостачання в частині діяльності з виробництва теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках із використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії (далі — сфера теплопостачання), на ринках природного газу, нафтового (попутного) газу, газу (метану) вугільних родовищ та газу сланцевих товщ (далі — природний газ), нафти та нафтопродуктів;

  • здійснення ліцензування господарської діяльності;
  • забезпечення контролю здійснення ліцензійної діяльності;
  • забезпечення проведення цінової і тарифної політики;
  • сприяння розвитку конкуренції у сфері виробництва і постачання електричної енергії, на ринку природного газу, а також створенню конкурентного середовища у сфері теплопостачання;

    сприяння ефективному функціонуванню товарних ринків на основі збалансування інтересів держави, суб’єктів природних монополій та споживачів товарів (послуг), що виробляються (надаються) суб’єктами природних монополій;

    захист прав споживачів товарів (послуг) на ринку, що перебуває у стані природної монополії, та на суміжних ринках у сферах електроенергетики, теплопостачання та нафтогазовому комплексі.

    Комісія здійснює державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій на основі таких принципів:

  • гласності та відкритості процедур регулювання;
  • адресності регулювання, його спрямованості на конкретний суб'єкт природної монополії;
  • самоокупності суб'єктів природних монополій;
  • стимулювання підвищення якості товарів і задоволення попиту на них;
  • забезпечення захисту прав споживачів;
  • підвищення ефективності функціонування суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії шляхом застосування стимулюючого регулювання.

    Основною формою роботи НКРЕ як колегіального органу є засідання, які які проводяться у формі відкритих або закритих слухань. У разі розгляду питань, що мають важливе суспільне значення, засідання проводяться у формі відкритих слухань, в яких беруть участь представники суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках, об'єднань споживачів і громадськості.

    Рішення, прийняті НКРЕ, оформлюються постановами і розпорядженнями і обов'язкові до виконання суб'єктами природних монополій та можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

    Рішення Комісії, які є нормативно-правовими актами, підлягають обов'язковій державній реєстрації в установленому законодавством порядку, за винятком рішень з питань встановлення цін та тарифів (крім встановлення цін та тарифів для населення) та рішень з питань функціонування оптового ринку електричної енергії та не потребують узгодження з іншими органами державної влади, крім випадків, передбачених законом.

    Рішення НКРЕ, які відповідно до закону є регуляторними актами (крім рішень щодо встановлення тарифів), розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" ( 1160-15 ).

    До складу Комісії входять Голова та шість членів Комісії, які призначаються на посади та звільняються з посад Президентом України.

    Діяльність НКРЕ забезпечує центральний апарат та її територіальні підрозділи, що діють в Автономній Республіці Крим та в усіх областях України. Станом на 01.01.2013 гранична чисельність Комісії становить 412 працівників. Структура НКРЕ наведена в додатку 1.1.

    2. ОПТОВИЙ РИНОК ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ УКРАЇНИ

    2.1. Засади функціонування ОРЕ

    Правові та організаційні засади, які покладені в основу діючої моделі оптового ринку електричної енергії України (ОРЕ), визначені Законом України "Про електроенергетику"( 575/97-ВР ), Положенням про НКРЕ( 1059/2011 ), затвердженим Указом Президента України від 23.11.2011 № 1059, актами Кабінету Міністрів України та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.

    Згідно з Законом України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ) оптовий ринок електричної енергії України створюється на підставі Договору між членами ОРЕ( n0001227-96 ) (ДЧОРЕ), сторонами якого є виробники, постачальники електричної енергії, оптовий постачальник електроенергії (ДП "Енергоринок"), а також підприємство, що здійснює диспетчерське (оперативно-технологічне) управління об'єднаною енергетичною системою (ОЕС) України та передачу електроенергії магістральними та міждержавними електромережами (НЕК "Укренерго").

    У ДЧОРЕ( n0001227-96 ), погодженому з Міненерговугілля, НКРЕ та АМК, визначаються мета та умови діяльності, права, обов'язки та відповідальність сторін. Невід'ємною частиною ДЧОРЕ є, зокрема, Правила оптового ринку електричної енергії України( v1028862-12 ) (Правила ОРЕ), які визначають механізм функціонування ОРЕ, порядок розподілу навантажень між генеруючими джерелами, правила формування ринкової ціни на електричну енергію тощо.

    Відповідно до законодавства всі виробники продають, а всі постачальники купують електричну енергію на ОРЕ (модель "єдиного покупця"). Усі виробники та постачальники електричної енергії мають рівноправний доступ до ОРЕ та послуг з передачі енергії електричними мережами, укладають договори купівлі-продажу електричної енергії з ДП "Енергоринок".

    Ураховуючи, що значна частина учасників ОРЕ є суб'єктами природних монополій або займає домінуюче становище на ринку, державне регулювання оптового ринку електричної енергії здійснюється з урахуванням положень Закону України "Про природні монополії"( 1682-14 ) та Закону України "Про захист економічної конкуренції" ( 2210-14 ).

    Діюча модель ОРЕ запроваджена у ході структурного реформування галузі електроенергетики у 1996 році і є цілісною впорядкованою системою взаємовідносин між суб'єктами господарської діяльності у процесі здійснення купівлі-продажу електричної енергії, яка діє на принципах самоврядування та відкритості.

    Самоврядування ОРЕ забезпечується діяльністю Ради ОРЕ як представницького органу Членів ОРЕ. Робочі групи, створені Радою ОРЕ, розробляють пропозиції з питань поточної роботи ОРЕ та удосконалення норм основних нормативних документів ОРЕ — додатків до ДЧОРЕ( n0001227-96 ), до яких належать і Правила ОРЕ( v1028862-12 ). Склад і повноваження Ради ОРЕ визначено відповідними нормами ДЧОРЕ, згідно з якими до Ради ОРЕ входить 10 Голосуючих Директорів (по 5 від виробників і постачальників електричної енергії) а також Неголосуючі Директори, які представляють ДП "Енергоринок", Аудитора ринку, НЕК "Укренерго", Міненерговугілля НКРЕ та АМК. Участь представників НКРЕ, Міненерговугілля та АМК у Раді ОРЕ є одним із засобів реалізації регулюючих функцій держави у процесі підготовки, обговорення та прийняття рішень Ради ОРЕ.

    Для вирішення найважливіших питань роботи ринку та внесення необхідних змін до ДЧОРЕ( n0001227-96 ) збираються Щорічні Загальні збори Членів ОРЕ.

    Функціональна схема оптового та роздрібного ринків електричної енергії України наведена в додатку 2.1.1.

    2.2. Регулювання взаємовідносин суб’єктів господарювання на ОРЕ

    НКРЕ відповідно до наданих законодавством повноважень сприяє ефективності функціонування ринку електричної енергії на основі збалансування інтересів суспільства, суб'єктів природних монополій та споживачів їх товарів і послуг; створює умови для захисту суб'єктів господарювання від недобросовісної конкуренції тощо.

    У частині регулювання діяльності суб’єктів ОРЕ НКРЕ, зокрема, регулює: тарифо- та ціноутворення, умови конкуренції між виробниками електричної енергії, а також між постачальниками електричної енергії, порядок закупівлі обсягів електричної енергії та права на користування пропускною спроможністю міждержавних ліній електропередачі з метою експорту електричної енергії, алгоритм оптового ринку електричної енергії — порядок розподілу уповноваженим банком коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання постачальників електроенергії без платіжних доручень, а також порядок розподілу оптовим постачальником коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання між виробниками та іншими отримувачами.

    Основним способом здійснення державного регулювання ОРЕ є прийняття відповідних постанов НКРЕ, у тому числі щодо встановлення та затвердження тарифів, затвердження алгоритму оптового ринку електричної енергії, окремих порядків розподілу коштів ОРЕ згідно з Урядовими рішеннями. Також постановами НКРЕ погоджуються або схвалюються рішення Ради ОРЕ, а саме:

    щодо платіжно-розрахункових відносин (залучення кредитних коштів для розрахунків ГК ТЕС за куповане вугілля тощо);

    щодо внесення змін і доповнень до ДЧОРЕ( n0001227-96 ), додатків до нього, зокрема Правил ОРЕ( v1028862-12 ).

    Відповідно до Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ), зміни та доповнення до ДЧОРЕ ( n0001227-96 ) та додатків до нього мають погоджуватися НКРЕ, Міненерговугілля та АМК. У разі незгоди будь-кого з зазначених вище органів державної влади і регулювання, зміни та доповнення не набирають чинності.

    2.3. Обсяги купівлі-продажу та розрахунки за електричну енергію на ОРЕ

    Енергопостачальні компанії

    У 2012 році закупівля енергопостачальними компаніями електричної енергії у ДП "Енергоринок" (як для споживачів України, так і для експорту) становила 176,1 млрд кВт•год, що на 3,8 млрд кВт•год, або на 2,2 % більше, ніж у 2011 році (додаток 2.3.1).

    З метою експорту електричної енергії протягом 2012 року енергопостачальні компанії закупили на ОРЕ електричну енергію в обсязі 9,8 млрд кВт•год, що на 3,3 млрд кВт•год (на 51%) більше рівня 2011 року (у 2011 році — 6,5 млрд кВт•год).

    Вартість електроенергії, купованої постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом (постачальники, які одночасно здійснюють передачу локальними (місцевими) електричними мережами та постачання на закріпленій території, далі — ПРТ) у 2012 році, зросла порівнянно з 2011 роком на 9 232,3 млн грн (на 13 %) і становила 80 226,2 млн грн (з ПДВ).

    Вартість електроенергії, купованої постачальниками електричної енергії за нерегульованим тарифом (далі — ПНТ), у 2012 році становила 15 215 млн грн (12 291 млн грн — у 2011 році).

    У 2012 році всього надійшло 102 339,5 млн грн у рахунок оплати за електричну енергію, куповану на ОРЕ, що на 16 643,3 млн грн (на 19,4 %) більше, ніж у 2011 році.

    Загальний рівень розрахунків енергопостачальників по Україні за куповану електроенергію становив у 2012 році 100,8 % від вартості товарної продукції (у 2011 році — 98,3 %). Відсоток поточної оплати електроенергії поточного періоду з урахуванням доплат за 14 діб наступного періоду енергопостачальними компаніями загалом по Україні в 2012 році становив 97,8 % (в 2012 році — 96,8 %) (додаток 2.3.2).

    Загальна оплата купованої електричної енергії у 2012 році енергопостачальними компаніями за регульованим тарифом становила 95,3 % від вартості товарної продукції (у 2011 році — 97,4 %) без урахування погашення заборгованості минулих періодів за законодавчими та урядовими рішеннями. Поточна оплата ПРТ з урахуванням доплат, які здійснюються до 15 числа місяця, наступного після розрахункового, у 2012 році становила 97,2 % від вартості товарної продукції (у 2011 році — 96,8 %).

    Загальний обсяг оплати за електроенергію, куповану ПРТ у 2012 році, за даними ДП "Енергоринок", становив 80 148,5 млн грн (99,9 % від товарної продукції), у 2011 році — 69 464,6 млн грн (97,8 %).

    З урахуванням доплат, які здійснюються до 15 числа місяця, наступного після розрахункового, повну поточну оплату за електроенергію, куповану на ОРЕ у 2012 році, забезпечили 24 постачальника електричної енергії за регульованим тарифом.

    Станом на 01.01.2013 до 18 ПРТ, які не мають заборгованості за електричну енергію (з урахуванням договору реструктуризації боргу) перед ОРЕ та підписали з ДП "Енергоринок" графік здійснення платежів за куповану електроенергію на ОРЕ, застосовується особливий порядок розрахунків (кошти за електричну енергію, які надходять від споживачів, у повному обсязі перераховуються на поточний рахунок енергопостачальних компаній).

    У 2012 році спостерігалось поліпшення рівня поточної оплати за електричну енергію, куповану постачальниками за регульованим тарифом (без урахування погашення заборгованості минулих періодів за законодавчими та урядовими рішеннями приріст заборгованості за 2011 рік — 2 287 млн грн, а за 2012 рік становив 2 246 млн грн). Найбільший приріст заборгованості за поточний період мали:

    ДП "Регіональні електричні мережі" — 1 434,6 млн грн;

    ПАТ "Київенерго" — 287,0 млн грн;

    ВАТ "Запоріжжяобленерго" — 131,8 млн грн;

    ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго" — 117,4 млн грн.

    Основними причинами нарощення заборгованості енергопостачальних компаній є неоплата спожитої електричної енергії підприємствами вугільної промисловості (1 808,0 млн грн).

    Слід зазначити, що за рахунок застосування НКРЕ стимулюючого механізму, а саме понижуючих коефіцієнтів до нормативу відрахувань коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання постачальників електричної енергії за регульованим тарифом у випадку незабезпечення ними повної оплати купованої на ОРЕ електричної енергії та за понаднормативні втрати електроенергії в мережах, у 2012 році виробникам електричної енергії додатково надійшло близько 286,0 млн грн.

    Постачальники електричної енергії за нерегульованим тарифом (ПНТ) в 2012 році здійснили поточну оплату електричної енергії (з урахуванням авансів на початок звітного періоду), як і в 2011 році, у повному обсязі, тобто у розмірі 100 %-ної вартості купованої електричної енергії.

    Виробники електричної енергії

    У 2012 році продаж електричної енергії в ОРЕ здійснювали 116 українських виробників електроенергії, у тому числі ДП "НАЕК "Енергоатом" (до складу якого входить 4 атомні станції, одна гідроакумулююча електростанція та одна гідроелектростанція), 5 компаній теплових електростанцій (до складу яких входить 14 ТЕС), 2 компанії ГЕС, у тому числі ПАТ "Укргідроенерго", до складу якої входить 7 ГЕС та 2 ГАЕС, 30 підприємств теплоелектроцентралей та 74 підприємства, що виробляють електричну енергію з використанням альтернативних джерел, та 4 інших підприємства.

    Кількість виробників електричної енергії, які здійснюють продаж електричної енергії в ОРЕ, збільшилася порівняно з 2011 роком на 23 виробника за рахунок збільшення кількості виробників енергії з альтернативних джерел електричної енергії.

    Обсяг проданої виробниками електроенергії в ОРЕ у 2012 році порівняно з 2011 роком збільшився на 2,2 % (з 176 592,0 млн кВт•год до 180 512,5 млн кВт•год), що пов’язано зі збільшенням у 2012 році обсягів споживання на 0,4% та збільшенням обсягу закупівлі електричної енергії на ОРЕ з метою її подальшого експорту.

    Обсяг електричної енергії, проданої в ОРЕ ДП "НАЕК "Енергоатом", зменшився на 0,1 % (з 85 056,5 млн кВт•год до 84 979,2 млн кВт•год), а компаніями теплових електростанцій (ТЕС) — збільшився на 7 % (з 67 011,9 млн кВт•год до 71 709,5 млн кВт•год).

    Обсяг електричної енергії, проданої теплоелектроцентралями (ТЕЦ) в ОРЕ, зменшився на 1 316, 57 млн кВт•год або на 9,6 % від аналогічного періоду 2011 року (13 779,2 млн кВт•год) та становить 12 462,6 млн кВт•год. Вартість відпущеної ТЕЦ в ОРЕ електричної енергії зросла на 11,5 % та становить 16 073,8 млн грн, тоді як у 2011 році відпущена товарна продукція в ОРЕ склала 14 420,2 млн грн (тут і далі, якщо не сказано іншого, вартість товарної продукції наводиться з ПДВ).

    Обсяг електричної енергії, проданої гідроелектростанціями (ГЕС) в ОРЕ, збільшився на 115,3 млн кВт·год, або на 1,1% від аналогічного періоду 2011 року (10 241,8 млн кВт·год) та становить 10 357,1 млн кВт·год. Вартість відпущеної в ОРЕ електричної енергії збільшилась на 970,3 млн грн (61,3%) та становить 2 552,1 млн грн (у 2011 році відпущена товарна продукція в ОРЕ склала 1 581, 8 млн грн).

    За 2012 рік загальний відпуск товарної продукції, виробленої виробниками електричної енергії з альтернативних джерел, збільшився у 2,2 рази до 833,3 млн кВт•год (у 2011 — 386,4 млн кВт•год), вартість — 2 651,9 млн грн (у 2011 році — 597,2 млн грн). При цьому у 2012 частка відпуску виробленої з альтернативних джерел енергії від загальної виробленої та відпущеної в ОРЕ електричної енергії всіма енергогенеруючими підприємствами становить 0,46 % (0,22 % — у 2011 році), а вартість її складає близько 2,82 % (0,7 % — у 2011 році) від загальної вартості виробленої і відпущеної на ОРЕ товарної продукції.

    Вартість електроенергії, проданої всіма українськими виробниками в ОРЕ, у 2012 році становила 93 938,6 млн грн (з ПДВ). Слід зазначити, що протягом 2012 року з урахуванням доплат, які згідно з умовами договірних відносин між ДП "Енергоринок" та виробниками електроенергії, здійснюються до 15 числа місяця, наступного після розрахункового, забезпечувалася стовідсоткова оплата за поточну товарну продукцію, відпущену в попередньому розрахунковому періоді, за всі місяці року крім січня (січень -80,4 %). Рівень оплати послуг з передачі електричної енергії магістральними мережами ДП "НЕК "Укренерго" був на тому ж рівні.

    Рівень розрахунків з енергогенеруючими компаніями за електричну енергію, закуплену в них у 2012 році, становив 99,1 % (додаток 2.3.3).

    2.4. Розподіл коштів на ОРЕ

    Розподіл коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання постачальників електричної енергії за регульованим тарифом

    Споживачі, які купують електричну енергію у ПРТ, вносять плату за поставлену їм електричну енергію виключно на поточний рахунок із спеціальним режимом використання енергопостачальника в уповноваженому банку. Розрахунки за куповану ПРТ електричну енергію на ОРЕ відповідно до вимог Закону України "Про електроенергетику"( 575/97-ВР ) здійснюються через поточні рахунки із спеціальним режимом використання ПРТ та оптового постачальника електроенергії.

    Для проведення розрахунків за закуплену на ОРЕ та спожиту електричну енергію енергопостачальники, що здійснюють постачання електричної енергії за регульованим тарифом на закріпленій території (ПРТ), та оптовий постачальник електричної енергії відкривають поточні рахунки із спеціальним режимом використання в установах уповноваженого банку (визначеній Кабінетом Міністрів України разом з Національним банком України банківській установі, яка обслуговує поточні рахунки із спеціальним режимом використання учасників оптового ринку електричної енергії, з 2006 року — ПАТ "Ощадбанк").

    Законом визначено вичерпний перелік можливих напрямків спрямування коштів із поточних рахунків із спеціальним режимом використання енергопостачальників, що здійснюють постачання електричної енергії за регульованим тарифом на закріпленій території, а також встановлено механізм проходження платежів споживачів у грошовій формі з застосуванням алгоритму розподілу коштів, який, згідно з нормами Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ), затверджується НКРЕ і реалізується установами уповноваженого банку ОРЕ. Всі кошти від споживачів електричної енергії, які надходять на зазначені вище поточні рахунки із спеціальним режимом використання ПРТ, розподіляються уповноваженим банком відповідно до щомісяця затвердженого НКРЕ алгоритму розподілу коштів з поточних рахунків зі спеціальним режимом використання постачальників електричної енергії за регульованим тарифом. НКРЕ розраховує зазначений алгоритм — порядок розподілу уповноваженим банком коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання, згідно з методологічними принципами Порядку визначення відрахувань коштів, на поточні рахунки ПРТ та на поточний рахунок із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії( v1419227-06 ), затвердженого постановою НКРЕ від 26.10.2006 № 1419.

    Розрахунковий норматив відрахувань кожному постачальнику електричної енергії за регульованим тарифом базується на визначенні належної ПРТ частки коштів для покриття витрат на здійснення ліцензованої діяльності з передачі та постачання електричної енергії місцевими (локальними) електромережами виходячи із затверджених тарифів на передачу та постачання електричної енергії, а також для покриття витрат на здійснення розрахунків за електроенергію, куповану поза ОРЕ. Порядок визначення нормативу відрахувань коштів ( v1419227-06 ) містить також стимулюючі механізми, застосування яких спрямоване на покращення рівня розрахунків за куповану у оптового постачальника електричну енергію, а також на зменшення рівня витрат електричної енергії в мережах під час її передачі.

    Розподіл коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії

    Зазначений розподіл коштів здійснюється Розпорядником коштів ОРЕ, функції якого виконує ДП "Енергоринок", з урахуванням норм Закону України "Про електроенергетику"( 575/97-ВР ), якими визначено вичерпний перелік можливих напрямків спрямування коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, а також встановлено принцип пропорційності розподілу зазначених коштів, а саме у кожному розрахунковому періоді (місяці) забезпечується оплата вартості електричної енергії та послуг, закуплених у цьому періоді оптовим постачальником електричної енергії, у рівному відсотку кожному виробнику електроенергії та НЕК "Укренерго".

    На виконання зазначених норм Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ), постановою від 21.12.2011 № 2( v0002862-11 ) "Про алгоритм розподілу коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії" НКРЕ затвердила алгоритм розподілу коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, який діяв протягом усього 2012 року і відповідно до якого щоденно здійснювалось перерахування коштів належним отримувачам.

    Із загального обсягу коштів, що надходили на поточний рахунок із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, перераховувалися кошти, необхідні для реалізації окремих рішень Кабінету Міністрів України та постанов НКРЕ, у тому числі і з метою погашення заборгованості минулих періодів.

    З решти коштів першочергово здійснювались перерахування на поточний рахунок ДП "Енергоринок" для відшкодування витрат у межах кошторису ДП "Енергоринок".

    Залишок коштів розподілявся між:

    виробниками електричної енергії ТЕС, ГЕС, АЕС та НЕК "Укренерго" пропорційно до розрахункового обсягу товарної продукції, нарахованого наростаючим підсумком з початку місяця;

    іншими виробниками електричної енергії відповідно до їх фактичної товарної продукції попереднього розрахункового дня.

    Крім того, з коштів, що надійшли на поточний рахунок із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, у терміни, визначені Податковим кодексом України( 2755-17 ), здійснювалося перерахування податкових зобов’язань, у тому числі податкове зобов’язання зі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, що підлягало сплаті до державного бюджету за підсумками звітного періоду, у сумі 2 444 млн грн (станом на 01.01.2013).

    За підсумками розрахункового місяця до 15 числа місяця, наступного за розрахунковим, здійснювалася доплата коштів кожній енергогенеруючій компанії та НЕК "Укренерго" в рахунок оплати відпущеної електричної енергії, яка забезпечувала рівний відсоток оплати товарної продукції попереднього розрахункового періоду кожній енергогенеруючій компанії та НЕК "Укренерго" (за винятком виробників електричної енергії з альтернативних джерел електричної енергії, яким законом встановлено 100 % обов’язковий рівень оплати електроенергії).

    Крім того, окремі алгоритми перерахувань коштів встановлювалися на виконання рішень Кабінету Міністрів України, а також погоджених НКРЕ рішень Ради ОРЕ.

    У 2012 році за механізмом постанови НКРЕ від 17.05.2002 № 493 ( v0493227-02 ) "Про перерахування коштів" (розрахунки з вугледобувними компаніями) енергогенеруючим компаніям ТЕС було перераховано 765,8 млн грн Слід відзначити тенденцію зменшення розрахунків, за цією постановою, зокрема, згідно з даними ДП "Енергоринок" у 2010 році було перераховано 2,3 млрд грн, у 2011 році — 1,5 млрд грн, у 2012 році — 765,8 млн грн.

    Відповідно до постанови НКРЕ від 03.09.2008 № 1052 ( v1052227-08 ) "Про алгоритм перерахування коштів з поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії України та визнання такою, що втратила чинність, постанови НКРЕ від 08.04.2008 № 507" розпорядником коштів ОРЕ було перераховано кошти виробникам електричної енергії та НЕК "Укренерго" в рахунок погашення заборгованості на суму 121,9 млн грн, що на 8,3 % більше, ніж за аналогічний період минулого року.

    За механізмом, визначеним постановою НКРЕ від 01.04.2011 № 568 ( v0568227-11 ) "Про алгоритм перерахування коштів через поточні рахунки із спеціальним режимом використання для погашення заборгованості", який було розроблено на виконання Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу"( 2711-15 ), було перераховано кошти виробникам електричної енергії та НЕК "Укренерго" на загальну суму 166,6 млн грн, що на 1,7 % більше, ніж у попередньому, 2011 році.

    На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 11.06.2012 № 517( 517-2012-п ) "Про затвердження Порядку та умов надання у 2012 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування" НКРЕ постановою від 14.06.2012 № 746( v0746862-12 ) "Про алгоритм перерахування коштів" затвердила окремий алгоритм перерахування коштів, відповідно до якого виробникам електричної енергії було перераховано кошти на загальну суму 3,5 млрд грн, з них 1 млрд грн спрямовано на погашення заборгованості енергогенеруючих компаній перед Державним агентством резерву України за спожите в минулі періоди органічне паливо.

    З метою своєчасних та повних розрахунків з постачальниками вугільної продукції на теплові електростанції (ТЕС) генеруючих компаній ДП "Енергоринок" в межах кредитного портфеля у розмірі 3 млрд грн було залучено на поворотній основі протягом 2012 року відповідно до рішень ради ОРЕ, погоджених постановами НКРЕ, кредитів в уповноваженому банку на суму майже 9,1 млрд грн.

    2.5. Діяльність виробників та постачальників електричної енергії на ОРЕ в умовах конкуренції

    Щодо діяльності виробників електричної енергії

    В конкурентних умовах на ОРЕ працюють генеруючі компанії ТЕС, формування тарифів продажу електричної енергії в ОРЕ для яких здійснюється згідно з Правилами ОРЕ( v1028862-12 ) на основі цінових заявок, поданих виробником на кожний роботоспроможний енергоблок Розпоряднику системи розрахунків, функції якого виконує ДП "Енергоринок".

    Розпорядник системи розрахунків щоденно на основі прогнозу споживання електричної енергії та заявок потужності всіх виробників формує на наступну добу погодинний графік навантаження енергосистеми в цілому та кожного енергоблока (станції) окремо.

    В першу чергу до графіка навантаження включаються енергоблоки "базової" потужності, зокрема АЕС та ТЕЦ. Змінна частина графіка навантаження покривається потужністю ГЕС, ГАЕС та виробників, які працюють за ціновими заявками (ТЕС).

    Розпорядник системи розрахунків проводить вибір складу працюючого обладнання виробників, які працюють за ціновими заявками, за таким принципом: у першу чергу включаються енергоблоки виробників, які подали найнижчі цінові пропозиції, ранжування енергоблоків проводиться за принципом здорожчання до повного покриття навантаження, що відповідає погодинному попиту на електроенергію.

    До графіка навантаження обов'язково, незалежно від величин поданих цінових пропозицій, включаються енергоблоки, що забезпечують:

  • мінімально допустимий склад обладнання станції;
  • кількість працюючих блоків за вимогами режиму об’єднаної енергосистеми України, за вимогами електромережі ознака роботи блоку за вимогами режиму електромережі ENTSO-E (для генерації "острову Бурштинської ТЕС", що працює в паралельному режимі з країнами ЄС);

    роботу блоків для проведення випробувань після капітального та середнього ремонту або реконструкції цих блоків з подальшим переведенням їх до резерву або роботоспроможного стану;

    24 годинну роботу блоків, крім газомазутних, для проведення випробувань після планових поточних та аварійних ремонтів.

    Згідно з Правилами ОРЕ( v1028862-12 ), ціни на електроенергію для виробників, які працюють за ціновими заявками, формуються погодинно. За фактичними режимами роботи енергоблока нараховуються, зокрема, такі платежі:

    платіж за електричну енергію — нараховується за ціною найдорожчого маневреного енергоблока енергосистеми (гранична ціна системи). Першочергове включення в роботу найдешевших енергоблоків економічно стримує генеруючі компанії ТЕС від завищення цінових заявок. З метою недопущення зростання платежів за електроенергію для генеруючих компаній ТЕС НКРЕ застосовувало обмеження граничної ціни системи;

    платіж за робочу потужність — нараховується на основі фактичної робочої потужності енергоблока та ціни за робочу потужність в залежності від групи, до якої належить енергоблок (чотири групи в залежності від включення до графіка навантаження та стану готовності до включення в роботу);

    платіж за маневреність, що економічно стимулює виробників, які працюють за ціновими заявками, до навантаження енергоблоків у пікові години та розвантаження енергоблоків у нічні години, що, в свою чергу, сприяє оптимізації графіка навантаження енергосистеми;

    додатковий платіж виробнику електричної енергії на реконструкцію та модернізацію енергогенеруючого обладнання;

    зменшення платежу енергоблокам за порушення режиму роботи, що стимулює виробників, які працюють за ціновими заявками, дотримуватись команд диспетчера;

    інші платежі.

    З метою вдосконалення механізму ціноутворення на ОРЕ та посилення конкуренції серед виробників, які працюють за ціновими заявками, при Раді ОРЕ діє робоча група, до складу якої входить працівник НКРЕ. Робоча група опрацювала, а Рада ОРЕ своїм рішенням затвердила зміни до Правил ОРЕ ( v1028862-12 ), виклавши їх у новій редакції.

    Зазначені зміни до Правил ОРЕ( v1028862-12 ), крім редакційного удосконалення, передбачають запровадження єдиного критерію залучення до регулювання графіків навантаження енергоблоків ТЕС та формалізацію перерахунку команд диспетчера в заданий обсяг виробітку електричної енергії для енергоблоків. Поряд з цим, з метою недопущення значних коливань ціни за електроенергію для виробників, які працюють за ціновими заявками, вдосконалено порядок визначення показників, які використовуються для розрахунку цін за маневреність, робочу потужність та розвантаження енергоблоків ТЕС нижче мінімально допустимого складу обладнання.

    З метою забезпечення сталого функціонування об’єднаної енергосистеми України (ОЕС) в умовах можливого дефіциту генеруючих потужностей в осінньо-зимовий період 2012/2013 року на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.07.2012 № 418-р( 418-2012-р ) "Про організаційні заходи з підготовки обладнання електростанцій, теплових та електричних мереж до стабільної роботи в осінньо-зимовий період" та враховуючи наказ Міненерговугілля від 01.08.2012 № 578( v0578732-12 ) "Про підготовку обладнання електростанцій і теплових мереж до їх надійної та ефективної роботи в 2012 році та в осінньо-зимовий період 2012/2013 року", у 2012 році до Правил ОРЕ( v1028862-12 ) також внесені зміни у частині використання потужностей газомазутних блоків, обов’язкового випробування блоків після планового поточного чи аварійного ремонту та відповідальності виробників за недотримання планових термінів ремонтів блоків.

    Згідно з процедурою набрання чинності змін до Правил ОРЕ ( v1028862-12 ) зазначені зміни були погоджені Міненерговугілля, АМК та НКРЕ (постановами від 09.08.2012 № 1032( v1032862-12 ) та № 1028( v1028862-12 )).

    Щодо діяльності постачальників електричної енергії

    Інститут постачальників електричної енергії за нерегульованим тарифом (ПНТ) був створений з метою забезпечення конкуренції на роздрібному ринку електричної енергії України.

    Відповідно до Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ) споживач електричної енергії має право на вибір постачальника електричної енергії.

    Таким чином, ПНТ мають право здійснювати постачання електричної енергії її споживачам, у зв’язку з чим вони знаходяться у конкуренції з ПРТ та між собою.

    ПНТ працюють на ОРЕ виключно за умови забезпечення авансової оплати електроенергії. Система купівлі-продажу електричної енергії ними дозволяє суттєво знизити витрати, а отже, сприяє підвищенню конкурентоспроможності виробленої продукції споживачами електричної енергії на внутрішньому та зовнішніх ринках.

    Поряд з цим, значна диференціація оптової ринкової ціни протягом доби стимулює ПНТ до максимально можливого вирівнювання добового графіка споживання електричної енергії споживачами, а отже, сприяє оптимізації технічних та економічних показників в системі.

    НКРЕ в цілому видано 275 ліцензій на здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом, у той же час у 2012 році закупівлю електричної енергії на ОРЕ з метою її постачання за нерегульованим тарифом споживачам електричної енергії на території України здійснював 81 постачальник електричної енергії за нерегульованим тарифом (ПНТ). У 2011 році здійснювало закупівлю електричної енергії на ОРЕ 74 ПНТ, у 2010 році — 65 ПНТ, а у 2009 році — 66 ПНТ.

    У 2012 році ПНТ було закуплено електричної енергії на ОРЕ в обсязі 19 816 тис. МВт·год (11,9 % загального відпуску з ОРЕ для споживачів України) на суму 15 214,5 млн грн, при тому, що у 2011 році було закуплено електричної енергії на ОРЕ в обсязі 18 937 тис. МВт·год.

    Середньорічна фактична ціна купівлі електроенергії на ОРЕ у 2012 році для ПНТ склалась на рівні 63,98 коп/кВт·год (без ПДВ), що на 9,89 коп/кВт·год більше, ніж у 2011 році.

    У 2012 році ПНТ здійснювали постачання електроенергії на територіях 33-х ліцензіатів з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами (із 40 існуючих).

    Найбільша кількість ПНТ та їх споживачів у 2012 році залишається на ліцензованій території АК "Харківобленерго" (у середньому близько 23 ПНТ та більш ніж 700 із 1000 споживачів ПНТ у цілому по Україні).

    Найбільший обсяг постачання електричної енергії за нерегульованим тарифом у 2012 році був по таких територіях:

    ПАТ "Полтаваобленерго" — 2 827 тис. МВт·год, що складає 49 % постачання по Полтавській області та близько 14 % від загального обсягу постачання електричної енергії ПНТ;

    ТОВ "Луганське енергетичне об'єднання" — 1 885 тис. МВт·год, що складає 21 % постачання по Луганській області та близько 10 % від загального обсягу постачання електричної енергії ПНТ;

    Одеська залізниця — 1 267 тис. МВт·год., що складає 85 % постачання по території ліцензованої діяльності Одеської залізниці та близько 6 % від загального обсягу постачання електричної енергії ПНТ;

    ДТГО "Південно-Західна залізниця" — 1 253 тис. МВт·год, що складає 77 % постачання по території ліцензованої діяльності Південно-Західної залізниці та близько 6 % від загального обсягу постачання електричної енергії ПНТ.

    У порядку здійснення моніторингу діяльності ПНТ на ОРЕ у 2012 році Комісія проводила таку роботу:

  • здійснювала аналіз діяльності ПНТ на ОРЕ в частині дотримання норм правових документів;
  • спільно з ДП "Енергоринок" здійснювала моніторинг своєчасності та повноти оплати ПНТ купованої ними електроенергії на ОРЕ.

    Слід зазначити, що з метою врегулювання проблемної ситуації, яка склалась на територіях здійснення ліцензованої діяльності деяких електропередавальних компаній з великою кількістю споживачів ПНТ, яким, відповідно до Правил користування електричною енергією( z0417-96 ), затверджених постановою НКРЕ від 31.07.1996 № 28 (ПКЕЕ), не є обов’язковим встановлення ЛУЗОД або АСКОЕ, що, в свою чергу, унеможливлює зі сторони цих електропередавальних організацій здійснення зняття показів згідно з постановою НКРЕ від 26.01.2004 № 63( v0063227-04 ) "Про затвердження Тимчасового порядку визначення розрахункових погодинних обсягів споживання електричної енергії споживачами, які отримують електроенергію від постачальників електричної енергії за нерегульованим тарифом", НКРЕ був розроблений відповідний механізм, затверджений постановою НКРЕ від 26.07.2012 № 958( v0958862-12 ).

    Також з метою виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.01.2009 № 21( 21-2009-р ) (із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України 20.08.2012 № 586-р) НКРЕ було розроблено та затверджено постанову від 20.09.2012 № 1206( v1206862-12 ) "Порядок купівлі електричної енергії з Оптового ринку електричної енергії України для споживача електричної енергії ТОВ "Металургійний завод "Дніпросталь".

    Згідно з даним порядком, купівля електричної енергії з ОРЕ для споживача електричної енергії ТОВ "Металургійний завод "Дніпросталь", який є власником, замовником та інвестором кабельної лінії напругою 330 кВ, приєднаної до комірок відкритого розподільного пристрою 330 кВ на Придніпровській тепловій електростанції, здійснюється без урахування нормативних технологічних витрат в місцевих (локальних) електромережах та плати за послуги з передачі електричної енергії ліцензіату з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами.

    Щодо експорту

    З метою експорту електричної енергії протягом 2012 року енергопостачальні компанії закупили на ОРЕ електричну енергію в обсязі 9 752,44 млн кВт·год. У додатку 2.5.1 наведена динаміка обсягів закупівлі електричної енергії на ОРЕ з метою експорту за межі України у 2008-2012 роках ( v0282862-13 ).

    Для експорту до країн ENTSO-E (Угорщина, Словаччина, Румунія, Польща) обсяг закупівлі електроенергії на ОРЕ становив 4 855,4 млн кВт·год, що на 1 684,1 млн кВт·год більше, ніж у 2011 році, до Республіки Молдова — 845,7 млн кВт·год, (на 180 млн кВт·год більше), до Республіки Білорусь — 4 050,4 млн кВт·год (на 1 488,8 млн кВт·год більше).

    За контрактами між ДП "Енергоринок" та ВАТ "Інтер РАО ЄЕС" на купівлю та на продаж технологічного сальдо перетоку електричної енергії, укладеними з метою забезпечення паралельної роботи ОЕС України та ЄЕС Російської Федерації, ДП "Енергоринок" у 2012 році було імпортовано 28,3 млн кВт·год електроенергії, експортовано 0,09 млн кВт·год електроенергії.

    За контрактами між ДП "Енергоринок" та ДВО "Біленерго" здійснювалося постачання електроенергії до прикордонних районів навантаження ОЕС Білорусі та ОЕС України тупиковими лініями електропередачі. Сальдо перетоку цими лініями до ОЕС Білорусі у 2012 році склало 0,9 млн кВт·год.

    Протягом 2012 року здійснювався імпорт електричної енергії з Російської Федерації та Республіки Молдова, обсяг якого становив 62,8 млн кВт·год.

    Також у 2012 році мережами України здійснювався транзит електричної енергії між країнами ENTSO-E в обсязі 622,7 млн кВт×год.

    2.6. Реалізація положень Закону України від 23.06.2005 № 2711-IV ( 2711-15 ) "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" щодо погашення та реструктуризації заборгованості енергокомпаній за минулі роки

    Закон України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу"( 2711-15 ) від 23 червня 2005 року № 2711-IV (далі у цьому розділі — Закон) було прийнято з метою сприяння поліпшенню фінансового становища підприємств паливно-енергетичного комплексу, запобіганню їх банкрутству та підвищенню рівня інвестиційної привабливості шляхом урегулювання процедурних питань та впровадження механізмів погашення заборгованості минулих періодів. Законом передбачено ряд механізмів погашення заборгованості за енергоносії, значна частина якої утворилася в період структурної перебудови економіки, коли підприємства паливно-енергетичного комплексу (ПЕК) постачали енергоносії без належної і своєчасної оплати та за тарифами, які не в повній мірі забезпечували покриття витрат підприємств ПЕК на виробництво, передачу та постачання енергоносіїв. На період 2012 року Законом України від 13 січня 2011 року № 2940-VI( 2940-17 ) "Про внесення змін до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" щодо порядку погашення заборгованості" було продовжено термін дії процедури погашення заборгованості підприємствами ПЕК згідно із Законом, а також перенесено на 1 січня 2007 року розрахункову дату, на яку кожним з учасників розрахунків фіксується сума кредиторської та дебіторської заборгованості для погашення шляхом застосування механізмів, визначених цим Законом.

    Станом на 01.01.2012 в Реєстрі підприємств ПЕК, які прийняли рішення про участь у процедурі погашення заборгованості, знаходилось 216 підприємств.

    Протягом 2012 року згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 22.02.2006 № 192( 192-2006-п ) "Про затвердження Порядку проведення взаєморозрахунків з погашення заборгованості підприємств паливно-енергетичного комплексу та інших учасників розрахунків" взаєморозрахунків не проводилося.

    За цей же період за договорами реструктуризації, укладеними енергопостачальниками, ДП "Енергоринок" та виробниками електричної енергії, на виконання зазначеного Закону( 2711-15 ) (постанова НКРЕ від 01.04.2011 № 568( v0568227-11 ) "Про алгоритм перерахування коштів через поточні рахунки із спеціальним режимом використання для погашення заборгованості"), були проведені розрахунки на суму 167 млн грн.

    Станом на 01.01.2013 загальна сума реструктуризованої на умовах Закону( 2711-15 ) заборгованості енергопостачальних компаній перед ДП "Енергоринок" становить 2 439 млн грн (16,3% всієї суми заборгованості постачальників електричної енергії за регульованим тарифом, що обліковувалась станом на 01.01.2013 перед ДП "Енергоринок"). У свою чергу ДП "Енергоринок" реструктуризовано перед виробниками електричної енергії заборгованість на загальну суму 2 497 млн грн (близько 19,2 %) від загальної суми заборгованості, що обліковувалась станом на 01.01.2013 перед виробниками електричної енергії та НЕК "Укренерго").

    2.7. Розвиток комерційного обліку на ОРЕ

    Діяльність НКРЕ за звітний період щодо організації та розвитку комерційного обліку електричної енергії на ОРЕ була зосереджена на вдосконаленні діючої нормативно-правової бази щодо впровадження та функціонування автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії (АСКОЕ) суб’єктів ОРЕ, розгляді інвестиційних програм ліцензіатів щодо питань впровадження АСКОЕ, технічного обліку електричної енергії, а також контролю виконання прийнятих раніше рішень щодо використання АСКОЕ та забезпечення комерційного обліку.

    Станом на 31.12.2012:

    АСКОЕ впроваджені в промислову експлуатацію у всіх постачальників електричної енергії за регульованим тарифом (40 одиниць). Головним оператором, функції якого виконує ДП "Енергоринок", зареєстровані 37 АСКОЕ ПРТ (відсутня реєстрація у ПАТ "ДТЕК Донецькобленерго", ПАТ "ДТЕК Крименерго", ПАТ "ДТЕК ПЕМ-Енерговугілля");

    З 104 виробників електричної енергії впровадили АСКОЕ в промислову експлуатацію 103 виробники електричної енергії (не впроваджена в промислову експлуатацію АСКОЕ ПАТ "Укргідроенерго"). Головним оператором зареєстровано 94 АСКОЕ виробників електричної енергії;

    ДП "НЕК "Укренерго" впровадило в промислову експлуатацію автоматизовану систему обліку електроенергії на всіх своїх підстанціях.

    Динаміка впровадження АСКОЕ в промислову експлуатацію та використання даних АСКОЕ в системі розрахунків (у відсотках до загальної кількості суб'єктів ОРЕ) в 2008-2012 роках наведена на рис.2.7.1.

    Рис.2.7.1

    Таким чином, станом на 31.12.2012 кількість зареєстрованих АСКОЕ, дані яких включаються в систему розрахунків на ОРЕ України, становить 130 АСКОЕ з 145 існуючих, або 90 %.

    Суб’єкти ОРЕ, які не впровадили АСКОЕ в промислову експлуатацію та/або не зареєстрували її у Головного оператора, продовжують роботи щодо впровадження АСКОЕ та здійснення їх випробувань у частині збору, обробки та передачі інформації комерційного обліку Головному оператору та операторам АСКОЕ суміжних суб'єктів ОРЕ. У міру готовності цих АСКОЕ Головним оператором буде проводитися їх реєстрація.

    У 2012 році з метою вдосконалення процедур формування даних комерційного обліку електроенергії АСКОЕ та для врегулювання відносин між суб’єктами ринку робочою групою Ради ОРЕ з технічних питань забезпечення роботи ОРЕ разом зі спеціалістами Комісії здійснювалась робота щодо доопрацювання основних документів, що регулюють питання запровадження АСКОЕ в ОРЕ та організації комерційного обліку електричної енергії, а саме:

    Інструкції про порядок здійснення розрахунків на оптовому ринку електричної енергії України ( v0634227-04 ) (зі змінами);

    Інструкції про порядок комерційного обліку електричної енергії( va349227-98 ) (зі змінами);

    Порядку реєстрації автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії на ОРЕ (зі змінами).

    З метою визначення вимог до процедур підготовки та передачі даних Операторами АСКОЕ суб’єктів ОРЕ до Головного оператора в процесі формування даних комерційного обліку для розрахунків платежів постановою НКРЕ від 12 січня 2012 року № 10( v0010862-12 ) погоджено "Тимчасовий порядок підготовки та передачі даних АСКОЕ суб’єктами ОРЕ для використання в розрахунках обсягів купівлі-продажу електричної енергії".

    Прийняття зазначеного Порядку дозволило:

    ввести єдині правила при формуванні даних комерційного обліку, обміну ними між суміжними Операторами АСКОЕ та їх передачі до Головного оператора;

    поліпшити загальний стан обліку на ОРЕ шляхом зменшення відмінності у даних, пов’язаної з різницею в методах їх формування суміжними суб’єктами ОРЕ.

    З метою визначення обов’язків Операторів АСКОЕ в частині здійснення автоматизованого збору, обробки, перевірки, формування та передачі даних комерційного обліку до Головного оператора, узгодження з Головним оператором технічних завдань та проектів на створення та модернізацію АСКОЕ, а також виконання вимог документів ОРЕ щодо реєстрації АСКОЕ у Головного оператора, постановою НКРЕ від 16 серпня 2012 року № 1047( v1047862-12 ) внесено зміни до Інструкції про порядок комерційного обліку електричної енергії ( va349227-98 ).

    Прийняття зазначених змін дозволило:

    визначити процедури збору, перевірки та передачі погодинних даних комерційного обліку електроенергії від засобів вимірювання на об’єктах ОРЕ за допомогою АСКОЕ;

  • забезпечити координацію робіт при впровадженні та модернізації АСКОЕ;
  • забезпечити проведення реєстрації АСКОЕ у Головного оператора;
  • посилити відповідальність сторін за забезпечення збору даних комерційного обліку відповідно до вимог ОРЕ.

    Для забезпечення процедури реєстрації та перереєстрації АСКОЕ у Головного оператора при зміні власника АСКОЕ постановою НКРЕ від 29 листопада 2012 року № 1531( v1531862-12 ) були затверджені зміни до "Порядку реєстрації автоматизованих систем комерційного обліку електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії України".

    З метою визначення правил здійснення комерційного обліку електричної енергії, встановлення процедур виконання вимірювання, реєстрації, формування та валідації даних комерційного обліку, встановлення вимог до побудови та експлуатації вимірювальних комплексів, визначення прав та обов'язків суб’єктів ринку при забезпеченні організації комерційного обліку електричної енергії робочою групою з доопрацювання технічних кодексів Міжвідомчої комісії з координації роботи, пов’язаної з реалізацією положень Концепції функціонування та розвитку оптового ринку електричної енергії України( 1789-2002-п ), під керівництвом Комісії розроблений проект Кодексу комерційного обліку електричної енергії (далі — Кодекс). Проект Кодексу розміщений на офіційному веб-сайті НКРЕ та знаходиться на стадії обговорення.

    На виконання Комплексного плану заходів із забезпечення фінансової стабілізації підприємств паливно-енергетичного комплексу ( 167-2005-р ), схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28 травня 2005 року № 167-р (із змінами) для організації роботи АСКОЕ, а також систем передачі та обміну інформацією на ринку електричної енергії НКРЕ було опрацьовано та надано відгуки на 17 гармонізованих проектів міжнародних стандартів, зокрема:

    ДСТУ IEC/TS 60351-1:201_ Керування енергосистемами та відповідний інформаційний обмін. Безпека даних та зв’язку. Частина 1. Безпека зв’язку мережі та системи. Загальні положення;

    ДСТУ IEC/TS 61968-2:20__ Інтеграція прикладних програм в електромережних підприємствах. Системні інтерфейси в менеджменті розподілу електроенергії. Частина 2. Словник термінів;

    ДСТУ IEC/TS 61850-10:20__ Комунікаційні мережі та системи на підстанціях. Частина 10. Випробування на сумісність;

    ДСТУ EN 50160:201_ Характеристики напруги електроживлення у електричних мережах загальної призначеності.

    Вдосконалення нормативно-правової бази щодо побудови та функціонування АСКОЕ та заходи із упровадження АСКОЕ у ліцензіатів забезпечили покращення точності, достовірності та надійності визначення обсягів купленої та проданої електричної енергії на ОРЕ України та стали одним з головних чинників зниження фактичних витрат електричної енергії в електромережах, а також посилили відповідальність сторін щодо здійснення комерційного обліку.

    3. РОЗДРІБНИЙ РИНОК ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГІЇ

    3.1. Засади функціонування роздрібного ринку

    Роздрібний ринок електричної енергії є системою відносин, які виникають у процесі продажу і купівлі електричної енергії між постачальниками електричної енергії та кінцевими споживачами.

    Місце роздрібного ринку в функціональній схемі ринку електричної енергії України зображено в додатку 2.1.1.

    Законом України "Про електроенергетику"( 575/97-ВР ) визначені основні засади функціонування роздрібного ринку електричної енергії, зокрема:

    взаємні відповідальність, права та обов’язки енергопостачальників та споживачів у процесі купівлі-продажу електричної енергії;

  • забезпечення доступу до електричних мереж.
  • Одним з основних принципів, на яких базується державна політика в електроенергетиці, є принцип державного регулювання діяльності в електроенергетиці.

    Органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці є НКРЕ.

    Реалізація державної політики у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики здійснюється Державною інспекцією з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії, функції якої полягають у здійсненні контролю щодо дотримання учасниками роздрібного ринку вимог нормативно-правових актів, нормативних документів з питань технічної експлуатації, енергетичного обладнання споживачів енергії та суб'єктів електроенергетики, випробування та ремонту енергоустановок і мереж, режимів постачання та споживання електричної енергії, виконання робіт з проектування енергоустановок і мереж та підтвердження їх готовності до роботи.

    3.2. Регулювання взаємовідносин суб’єктів роздрібного ринку електричної енергії

    Відповідно до Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ) одними з основних завдань НКРЕ на роздрібному ринку електричної енергії є:

  • розроблення та затвердження правил користування електричною енергією;
  • розроблення та затвердження правил приєднання електроустановок до електричних мереж, типових форм договорів про приєднання, типових форм технічних умов, методики розрахунку плати за приєднання електроустановок до електричних мереж та порядку фінансування послуг з приєднання електроустановок до електричних мереж;

    розроблення і затве

    Юридичний портал Справедливість

    Возможно, это Вам будет интересно: